(...)
JİYANEM KÜRDİSTAN
پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 13:14 :: نويسنده : alejandro calvo
تاریخچه رپ موسیقی رپ در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی از میان موسیقی آمریکا متولد شد. رپ در واقع یک نوع موسیقی اعتراضآمیز خیابانی است.در این موسیقی ازخیابانیترین کلمات استفاده میشود بدون این که از حیث ادبی بتوان این نوع استفاده را نقد کرد. در نوشتن متن ترانههای رپ، هیچ الزامی برای رعایت قوانین ادبی وجود ندارد.موسیقی رپ به موضوعاتی از جمله: اختلاف طبقاتی، ریاکاری، شکست های عشقی ، فرهنگ غالب جهانی ،کل کل و پارتی همچنین بحرانهای سیاسی میپردازد. میتوان گفت سبک رپ چارچوب تعیین شدهٔ موسیقی را که دارای قوانین سخت و غیر الزامی و مشخص است را خرد میکند تا موسیقی در دسترس عامی ترین افراد جامعه قرار گیرد. در مورد فعالیت گروههای زیرزمینی رپ فارسی در ایران، و گروههای رپ فارسی خارج از ایران، به دلیل پیچیدگی شرایط و تحت فشار بودن هنرمندان این سبک از موسیقی زیرزمینی، منابع موثق دال بر تاریخچه اصلی برنامه های ملاقات و نحوه شکل گیری گروه های رپ هنرمندانی داخل مرزهای ایران شروع به کار کردند. احتمال داده میشود که اواخر دههٔ هفتاد خورشیدی سروش هیچکس در ایران اولین شخصی است که به رپ پرداخت و موفق شد. در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، رضا عطاران در عنوانبندی چند مجموعهٔ تلویزیونی از جمله متهم گریخت موسیقی رپ اجرا کرد. همچنین در تعطیلات نوروزی سال ۱۳۸۶ مجموعهٔ تلویزیونی دیگری به کارگردانی رضا عطاران به نام ترش وشیرین از شبکهٔ سوم سیما پخش شدکه در عنوانبندی آغازین آن، رضا عطاران یک شعر (از نیلوفرلاری پور) را به صورت رپ میخواند و محسن نامجو نیز با آواز وی را همراهی میکرد. در سالهای بعد با ظهور رپ خوانهایی مانند بهرام و 7th arena و هیچکس که ترانه هایی با مضمون سیاسی-اجتماعی روانه ی بازار موسیقی زیر زمینی کردند موسیقی رپ ابعاد تازهای به خود گرفت و باعث شد تا بحث مبارزه با موسیقی رپ شکلی جدی بگیرد. و چندین سایت مربوط به این سبک موسیقی فیلتر و شماری از اعضای گروههای موسیقی ایرانی موسوم به «زیرزمینی» بازداشت و استودیوهایی که در آن آهنگهای خود را ضبط میکردند توسط نیروی انتظامی پلمپ شد. همچنین رپرهای دیگری با انتقاد از اسلام و سایر مطالب به این جنجال رونقی تازه داند. در همین اثنی رپرهایی مانند یاس و بهرام و…آهنگهایی را با موضوعات سیاسی پخش کردند که مضمون آنها انتقاد از سیاستهای اجرایی، فضای حاکم بر کشور و مشکلات ناشی از سیاستهای غلط دولت است. بعدها با آمدن خواننده های جدیدی مثل ساسی مانکن و حسین تهی و… رپ شکلی جدید گرفت و قابل ذکر است این واقعا رپ را خراب و دید مردم را نسبت به بهترین سبک موسیقی خراب کردند. نظرات شما عزیزان:
|
موضوعات آخرین مطالب پيوندها
نويسندگان
|
|||||||||||||||||
![]() |